יום רביעי, 30 בדצמבר 2015

קרן הפנסיה החברתית יוצאת לדרך...

בחודש נובמבר 2014, אבנר סטפק, בעלי מיטב דש בפאנל של וועידת הקיימות של כלכליסט: "השקעה של גוף מוסדי היום משיקולים חברתיים יכולה עוד לסבך את מנהלי ההשקעות בתביעות."סטפק נימק את טענתו בכך שתפקידו של מנהל ההשקעות מוגדר היום בהבאת תשואה מקסימלית למשקיעים, ולא בשילוב אינטרס חברתי בהשקעות.

בדיוני וועדת הכספים, במהלך חודש אוקטובר השנה, במסגרת אישור חוק ההסדרים לשנת 2016, דנו בהצעת חוק ל"שינויים בתחום הבנקאות: תחרות בשוק האשראי הן למשקי הבית והן לעסקים קטנים ובינוניים"
הצעת החוק נכתבה ע"י: הקליניקה לחקיקה חברתית המרכז הבינתחומי הרצליה.


על אג"ח חברתי

מה אומרת הצעת החוק:
על מנת לאפשר לגופים שאינם בנקים להתחרות בשוק האשראי יש צורך לאפשר להם לגייס הון באמצעות הנפקת אגרות חוב, ולא רק באמצעות קבלת אשראי מהבנקים.
החוק המוצע מאפשר זאת באמצעות הוספה למקרים שהוחרגו מהגדרת "מתן אשראי" בסעיף 21(ב) לחוק הבנקאות, גם מתן אשראי על ידי חברות העוסקות במתן אשראי שמקורו באגרות חוב.

גם יחידים וגם תאגידים יוכלו להנפיק אגרות חוב לצורך מתן אשראי, אך במקרה של תאגיד יש צורך שההכנסה השנתית שלו, בשנה שלפני מועד מתן האשראי, לא הייתה גבוהה מ-400 מיליון ש"ח.
גם במקרה זה לשר האוצר הסמכות לשנות את הסכום; ההלוואות שינתנו על ידי הגופים החוץ בנקאיים לא יכולות להיות למטרות דיור כמו רישום משכנתה על מקרקעין.
תנאי זה נועד להבטיח שהשחקנים החדשים שייכנסו לשוק ההלוואות לא יעניקו הלוואות לדיור, שם נדרשים גופים איתנים פיננסית כדי לשמור על יציבות בזמן משבר כלכלי."


תרשים שוד כספי הפנסיה

במילים אחרות, עמותות וחברות לתועלת הציבור, יוכלו להנפיק אגח"ים חברתיים לקרנות הפנסיה.
עמותה כמו לדוגמה "שוברים שתיקה" שבעקבות לחץ ציבורי מצד תנועות ימין כמו תנועת "אם תרצו", עשויה לאבד את מקורות המימון שלה מאירופה, בגלל חקיקת "חוק העמותות", תוכל לעשות זאת בדרך עקיפה, ע"י הנפקת אגרות חוב שימכרו למוסדיים.
למעשה הציבור שתוקף את ארגון "שוברים שתיקה" על פעילותו, ימצא עצמו מממן אותה מכיסו, כפשוטו.
לינק להצעת החוק >> לינק



אז איך הקרן החדשה תקדם את הרעיון, על רקע אישור החוק ההלוואות החוץ בנקאיות?
מעיפים את סוכני הביטוח ומכניסים במקומם לייעוץ, את "החברתיים", אנשי הקרן החדשה...זוהי הרפורמה שאותה עוטף האוצר בססמאות שהציבור אוהב לשמוע: "מסייעים לכול הפראיירים לקבל הנחות בפנסיה", "להכניס תחרות לשוק הפנסיה" ובלה בלה בלה בלה...הפראיירים האמתיים כאן, הם הציבור...

   

על פי רפורמה זו, המדינה תוציא לפועל מכרז שבו תבחר קרן הפנסיה שתהווה ברירת מחדל שאליה יפקידו עמיתים שתרם בחרו בקרן פנסיה.
המפקחת על הביטוח הבטיחה שהיא תעניק עדיפות לקרנות הפנסיה הקטנות במשק.

או במלים אחרות: הרפורמה נתפרה עבור קרן הפנסיה של מיטב-דש והסיבה הם שבעלי השליטה בקרן הפנסיה, הם צבי סטפק, אביו של אבנר סטפק שמשמש כדירקטור בחברה וקבוצת BRM שבבעלות ניר ברקת, ראש עירית ירושלים ואחיו אלי ברקת יו"ר מיטב ד"ש, שהם מהתורמים הגדולים לקרן לישראל חדשה.
אבנר סטפק הוא ממקימי עמותת "מידות" שאחראית על דרוג העמותות.

כשדמי הניהול הם חזות הכול ואין כול התייחסות לאופי הניהול של כספי הקרן, מדיניות ההשקעה והתשואה של הקרן, אין מקום ואין צורך בפעילותם של סוכני הביטוח.
היא מייתרת את תפקידם.


דמי הניהול יהיו נמוכים ויחייבו את המוסדיים לקצץ עלויות תפעול ולכן מובן שהם ישקיעו את הכספים במדדים פסיביים, כגון ת"א 100 או אפילו המדד 'החברתי' שהוא מדד "מעלה ת"א" מיסודה של הקרן החדשה...

השוק ינוהל ע"י פקידי משרד המפקחת על הביטוח ושוק ההון, שהם מקבלים את כספם מהמדינה ולא מחברת הביטוח ולכן נאמנותם שייכת למפקחת על הביטוח ולאג'נדה הפוליטית שלה.



כבר היום פועלים "פורום החוסכים לפנסיה ", מטעם הקרן החדשה ובשיתוף המפקחת על הביטוח, למתן ייעוץ לעובדים במשק, במימון המדינה...

כשדמי הניהול הם חזות הכול והתשואה אינה חשובה, אז אפשר להשקיע את הכספים בתחומים שאינם מניבים בהכרח תשואה גבוהה, לדוגמה בקרן פנסיה "ירוקה" שפועלת למען הסביבה וזאת ע"י השקעת הכסף במדד "ת"א-מעלה".



מדד ת"א-מעלה

על המאבק של פורום החוסכים לפנסיה בסוכני הביטוח, פרמתי במאמר נפרד.
לינק למאמר: לינק

העמותה"פורום החוסכים לפנסיה " לכאורה פועלת בהתנדבות ואינה מצהירה על הכנסות כול שהם.
היא טוענת שכול הפעילות שלהם היא התנדבותית, דרך פעילות באינטרנט ובכנסת.
אבל כאמור רק לכאורה, הם עבדו ופעלו בהתנדבות, כיוון שהכסף למימון פעילותם, לא חייב לעבור במסגרת העמותה, אלא דרך עמותות אחרות.







*הכתבה בעיתון כלכליסט , בעלי מיטב דש בפאנל של וועידת הקיימות של כלכליסט, 2014: לינק

* הרפורמה החדשה בשוק הפנסיוני: לינק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה